FAQ

Har du frågor, eller något du inte kan hitta svaren på?

 Se här under om du kan hitta svaren på just dina frågor. Om du inte hittar det svar du letar efter,
är du välkommen att kontakta vår kundservice via mail eller telefon.

Ansökan

Kan jag ta flera lån samtidigt?
Nej, det är inte möjligt att ta flera lån hos Profilkredit samtidigt. Först när du har betalt tillbaka ditt nuvarande lån, kan du ansöka om ett nytt lån.
Varför ska det gå tid mellan ansökan och godkännelsen av lånet?
Efter det att du har ansökt om att låna pengar, ska du därefter godkänna lånet. Detta är för att kunna försäkra att du har haft möjlighet att överväga lånet, så att det inte bara är ett spontant beslut.
Hur mycket kan jag låna?

Hos Profilkredit.se kan du låna upp till 25.000 kr under 12 månader. Du kan ta ditt första lån hos Profilkredit, så länge du har fyllt 20 år och inte finns i Kronofogdens register.

Hur fort får jag svar på min låneansökning?

När du ansöker om ett lån, värderar vi med detsamma om du kan ta ett lån hos Profilkredit. Om du blir godkänd så mottar du ett e-mail med dina lånedokument samt lånevillkor. Inom kort ser vi till att pengarna blir överförda till det kontonummer du har angivit då du upprättade din profil.

Kan jag annullera min låneansökning?

Om du inte har skrivit under din låneansökan blir den annullerad efter 4 dagar. Har du skrivit under ditt låneavtal, men inte gjort färdigt processen, kommer den att bli annullerad efter 90 dagar. Om du har bekräftat den, men inte fått beloppet utbetalt så kontakta oss vänligast på kontakt@profilkredit.se

Vilka krav ska man uppfylla för att låna pengar hos Profilkredit?
- Du ska vara minst 20 år och myndig.- Du ska ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

- Du ska ha en aktiv e-mail adress.

- Du ska ha ett Bankkonto.

- Du får inte ha några betalningsanmärkningar från de 12 senaste månaderna.

- Du får inte finnas i Kronefogdens register.

- Du får inte vara över 67 år.

Återbetalning

Kan jag betala tillbaka före utsatt tid?

Du kan betala tillbaka när som helst. Notera att om du får behov av din 14 dagars ångerrätt ska du kontakta oss skriftligt på kontakt@profilkredit.se

Kan jag betala lite nu och lite senare?

Som utgångspunkt ska våra lån betalas tillbaka över 12 månader. Om du inom perioden önskar att betala av hela lånet, så kan du givetvis göra det.

Hur betalar jag tillbaka lånet?
Lånet kan betalas tillbaka på följande sätt: Enklast är genom kortbetalning, eller genom Trustly's tillbakabetalning via ditt Profilkredit konto. Du kan läsa mer om detta under ”Lånevillkor”.
Vad händer om jag inte betalar tillbaka lånet?

Om du inte betalar tillbaka lånet med enighet till ditt låneavtal, kommer det att skickas påminnelser med en avgift på 60 kr. Du kommer att få upp till tre påminnelser och om lånet fortsättningsvis inte blir betalt tillbaka, kommer kravet övergå till inkasso.

Kan jag förlänga mitt lån?

Du delbetalar lånet under 12 månader. Efter 12 månader har gått kan du förlänga lånet.

Kontakt

Hur kan jag kontakta kundservice?

Du kan kontakta vår kundservice mellan 9-17 under vardagarna, eller genom att skriva till kontakt@profilkredit.se.

Trygghet

Ska jag ställa säkerhet för lånet?
Profilkredit kräver ingen säkerhet när du tar ett lån – och därför kan vi ge dig svar på din låneansökning direkt. Vi ber dig dock om att upplysa din månatliga inkomst samt förväntade månatliga utgifter. Det gör vi för att vi bättre ska kunna värdera om du har möjlighet att betala tillbaka.
Finns det någon risk med att ta ett lån hos Profilkredit?
Nej, du tar inga risker när du tar ett lån hos Profilkredit. Du är självklart ansvarig för de pengar du har lånat och som ska betalas tillbaka till Profilkredit, inklusive de avgifter och räntor som tillkommer.
Är det säkert att låna hos Profilkredit?
Ja, du ska skriva under ditt låneavtal med BankID. På så vis är det ingen annan som kan ta ett lån i ditt namn och därför är vi säkra på att det är du som ingår låneavtalet. Pengarna du lånar blir utbetalda till det kontonummer du har angivit då du upprättade din profil.
Kan jag uppdatera mina personliga upplysningar?
Det är viktigt att vi har dina rätta upplysningar. Om det sker ändringar av adress, telefonnummer eller e-mail, ska du uppdatera denna information. Detta kan göras via ditt Profilkredit konto.
Behöver jag någon dokumentation till mitt lån?

Profilkredit kommer att göra en kreditupplysning av den som ansöker för ett lån. På så vis kommer vi få all nödvändig information. Detta gör vi efter att ansökanden ger samtycke till villkoren.

Någon har stulit mitt ID och har tagit ett lån i mitt namn

Vi rekommenderar att du polisanmäler det direkt. De kommer att göra en rapport som du ska skicka till oss. Innan det är polisanmält så är du ansvarig för lånet.

Kan ni göra så jag inte kan låna hos er mer?

Ja, vi kan registrera dig och blockera dig så att du inte kan låna hos oss mer. Kontakta oss vänligast på kontakt@profilkredit.se

Allmänt

Kan jag öka mitt lån?

Hos Profilkredit erbjuder vi inte att du kan öka ett lån.

Kan jag ändra lånebeloppet?

Om du vill ändra lånebeloppet kan du kontakta oss på kontakt@profilkredit.se. Notera dock att maxgränsen är 25.000kr.

Hur lång tid går det innan jag har pengarna på mitt konto?
Efter att du har blivit godkänd så får du pengarna utbetalda direkt.
Kan jag ta flera lån samtidigt?

Nej, det är inte möjligt att ta flera lån hos Profilkredit samtidigt. Först när du har betalt tillbaka ditt nuvarande lån, kan du ansöka om ett nytt lån.

Kan jag låna till vad som helst?

Vi ställer inga frågor om till vad du ska använda pengarna, dock avråder Profilkredit att man tar ett lån för att betala tillbaka ett annat lån.

Hur kan jag få en överblick över mina lån och upplysningar?

Du skapar ett Profilkredit konto när du tar ett lån. Inne på ditt konto har du en överblick över dina lån, dina personliga upplysningar och de lånevillkor som gäller i förhållande till ditt låneavtal.