Vanliga frågor

Har du frågor, eller något du inte kan hitta svaren på?

 Se här under om du kan hitta svaren på just dina frågor. Om du inte hittar det svar du letar efter,
är du välkommen att kontakta vår kundservice via mail eller telefon.

Ansökan

Hur mycket kan jag låna?

Hos Profilkredit.se kan du låna upp till 50.000 kr under 24 månader. Du kan ta ditt första lån hos Profilkredit, så länge du har fyllt 20 år och inte finns i Kronofogdens register.

Kreditprövning
Vi använder oss av Bisnode för att få hjälp att kreditvärdera våra kunder.
Hur fort får jag svar på min låneansökning?

När du ansöker om ett lån, värderar vi med detsamma om du kan ta ett lån hos Profilkredit. Om du blir godkänd så mottar du ett e-mail med dina lånedokument samt lånevillkor. När du blivit godkänd blir pengarna direkt överförda till det kontonummer du har angivit.

Kan jag annullera min låneansökning?

Har du inte gjort färdigt processen, kommer ansökan att bli annullerad efter några dagar. Om du har signerat med BankID, men inte fått beloppet utbetalt så kontakta oss vänligast på kontakt@profilkredit.se

Vilka krav ska man uppfylla för att låna pengar hos Profilkredit?
- Du ska vara minst 20 år och myndig.- Du ska ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

- Du ska ha en aktiv e-mail adress.

- Du ska ha ett Bankkonto.

- Du får inte ha några betalningsanmärkningar från de 12 senaste månaderna, men äldre går bra.

- Du får inte finnas i Kronofogdens register.

- Du får inte vara över 70 år.

Varför ska jag registrera mitt betal/kreditkort?

Vi begär att våra kunder registrerar sin kortinformation vid ansökningsprocessen för att förenkla återbetalningsprocessen så mycket som möjligt. Dina månatliga betalningar kommer dras automatiskt från ditt registrerade kort på din förfallodag utan att du behöver göra något. Precis som om du hade haft ditt kort knutet till en prenumeration hos en tidning.

Kortregistreringen har ingenting att göra med din utbetalning och du kan själv välja vilket bankkonto du vill att pengarna blir skickade till i det kommande steget.

Vad är 3DS?

3DS är det verifieringssystem som vi använder när du registrerar ditt kort. När du registrerar ditt kort kommer du få legitimera dig med ditt mobila BankID för att vi ska kunna se att kortet som registreras tillhör dig.

Jag har försökt ansöka om ett lån hos er tidigare och blivit nekad, kan jag ansöka om ett nytt lån igen?

Om du loggar in på din profil och inte kan ansöka om ett nytt lån kan du kontakta vår kundservice så vi kan uppdatera din profil och du kan ansöka om ett nytt lån.

Återbetalning

Kan jag betala tillbaka före utsatt tid?

Du kan betala tillbaka när som helst. Notera att om du får behov av din 14 dagars ångerrätt ska du kontakta oss skriftligt på kontakt@profilkredit.se

Kan jag betala lite nu och lite senare?

Som utgångspunkt ska våra lån betalas tillbaka över 24 månader. Om du inom perioden önskar att betala av hela lånet, så kan du givetvis göra det.

Hur betalar jag tillbaka lånet?
Lånet kan betalas tillbaka på följande sätt: Enklast är genom kortbetalning, eller genom Trustly's tillbakabetalning via ditt Profilkredit konto. Du kan läsa mer om detta under ”Lånevillkor”.
Vad händer om jag inte betalar tillbaka lånet?

Om du inte betalar tillbaka lånet med enighet till ditt låneavtal, kommer det att skickas påminnelser med en avgift på 60 kr. Du kommer att få upp till tre påminnelser och om lånet fortsättningsvis inte blir betalt tillbaka, kommer kravet övergå till inkasso.
Läs mer om priser och avgifter här: Prislista

Kan jag förlänga mitt lån?

Som utgångspunkt delbetalar du lånet under 24 månader. Om du betalar varje månadsbetalning under 24 månader, så ska du ha betalt av hela lånet efter två år.

När är min förfallodag?

Om du har ansökt om ett lån hos oss efter september 2020 så förfaller din månadsbetalning den 27e varje månad. Om du ansökte om ditt lån innan september 2020 är förfallodagen samma dag som du ansökte om lånet. Du kan även logga in på din profil och se vilket datum din betalning förfaller. Om du vill ändra ditt förfallodatum så det passar din lönedag bättre kan du kontakta vår kundservice.

Kontakt

Hur kan jag kontakta kundservice?

Du kan kontakta vår kundservice mellan 9-17 under vardagarna, eller genom att skriva till kontakt@profilkredit.se.

Klagomål

Om du har några klagomål är du välkommen till att kontakta vår kundservice via kontakt@profilkredit.se eller vår klagomålsansvarig via kla@lendomatic.com.

Trygghet

Ska jag ställa säkerhet för lånet?
Profilkredit kräver ingen säkerhet när du tar ett lån – och därför kan vi ge dig svar på din låneansökning direkt. Vi ber dig dock om att upplysa din månatliga inkomst samt förväntade månatliga utgifter. Det gör vi för att vi bättre ska kunna värdera om du har möjlighet att betala tillbaka.
Finns det någon risk med att ta ett lån hos Profilkredit?
Nej, det finns inga risker när du tar ett lån hos Profilkredit. Du ska dock vara uppmärksam på att du skriver under ett låneavtal och därmed blir ansvarig för de pengar du har lånat och som ska betalas tillbaka till Profilkredit, inklusive de avgifter och räntor som tillkommer.
Behöver jag någon dokumentation till mitt lån?

Profilkredit kommer att göra en kreditupplysning av den som ansöker för ett lån. På så vis kommer vi få all nödvändig information. Detta gör vi efter att ansökanden ger samtycke till villkoren.

Är det säkert att låna hos Profilkredit?
Ja, du ska skriva under ditt låneavtal med BankID. På så vis är det ingen annan som kan ta ett lån i ditt namn och därför är vi säkra på att det är du som ingår låneavtalet. Pengarna du lånar blir utbetalda till det kontonummer du har angivit då du upprättade din profil.
Kan jag uppdatera mina personliga upplysningar?
Det är viktigt att vi har dina rätta upplysningar. Om det sker ändringar av adress, telefonnummer eller e-mail, ska du uppdatera denna information. Detta kan göras via ditt Profilkredit konto.
Någon har stulit mitt ID och har tagit ett lån i mitt namn

Vi rekommenderar att du polisanmäler det direkt. De kommer att göra en rapport som du ska skicka till oss. Innan det är polisanmält så är du ansvarig för lånet.

Kan ni göra så jag inte kan låna hos er mer?

Ja, vi kan registrera dig och blockera dig så att du inte kan låna hos oss mer. Kontakta oss vänligast på kontakt@profilkredit.se

Kan ni ta bort mitt konto efter jag betalat tillbaka mitt lån hos er?

När du har betalat av ditt lån hos oss har vi en skyldighet att spara dina uppgifter i 5 år. Din profil kommer vara kvar men om du är intresserad av att ansöka om ett nytt lån ska du göra en ny ansökan med en ny kreditprövning. Om du är säker på att du inte vill ansöka om framtida lån kan du kontakta vår kundservice via mail och meddela att du vill bli spärrad från att ansöka om ett nytt lån.

Allmänt

Jag har ett befintligt lån hos er. Varför måste jag uppdatera mitt kort?

Om du har varit en kund hos oss sedan juni 2021 och tidigare så är det viktigt att du loggar in på din profil och uppdaterar ditt kort så att vi kan dra dina kommande månadsbetalningar automatiskt. Om du inte uppdaterar ditt kort så måste du logga in på ditt profilkreditkonto och betala manuellt varje månad.

Kan jag öka mitt lån?

Hos Profilkredit erbjuder vi inte att du kan öka ett lån.

Kan jag ändra lånebeloppet?

Om du vill ändra lånebeloppet kan du kontakta oss på kontakt@profilkredit.se. Notera dock att maxgränsen är 50.000 kr.

Hur lång tid går det innan jag har pengarna på mitt konto?
Efter att du har blivit godkänd så får du pengarna utbetalda direkt.
Kan jag ta flera lån samtidigt?

Nej, det är inte möjligt att ta flera lån hos Profilkredit samtidigt. Först när du har betalt tillbaka ditt nuvarande lån, kan du ansöka om ett nytt lån.

Kan jag låna till vad som helst?

Vi ställer inga frågor om till vad du ska använda pengarna, dock avråder Profilkredit att man tar ett lån för att betala tillbaka ett annat lån.

Hur kan jag få en överblick över mina lån och upplysningar?

Du skapar ett Profilkredit konto när du tar ett lån. Inne på ditt konto har du en överblick över dina lån, dina personliga upplysningar och de lånevillkor som gäller i förhållande till ditt låneavtal.

Hur är jag med och deltar i er tävling?

Varje månad lottar vi ut tre kunder som har betalat sin månadsbetalning i tid. Dessa tre kunder vinner ett presentkort på 500 kr. För att vara med och delta i vår tävling ska du försäkra dig om att du betalar din månadsbetalning på din förfallodag. För att vi ska dra beloppet automatiskt på din förfallodag så kan du logga in på din profil och uppdatera ditt kort.