Har du frågor, eller något du inte kan hitta svaren på?
Se här under om du kan hitta svaren på just dina frågor. Om du inte hittar det svar du letar efter,
är du välkommen att kontakta vår kundservice via mail eller telefon.
Ansökan
Hos Profilkredit.se kan du låna upp till 50.000 kr under 24 månader. Du kan ta ditt första lån hos Profilkredit, så länge du har fyllt 21 år och inte finns i Kronofogdens register.
När du ansöker om ett lån, värderar vi med detsamma om du kan ta ett lån hos Profilkredit. Om du blir godkänd så mottar du ett e-mail med dina lånedokument samt lånevillkor. När du blivit godkänd blir pengarna direkt överförda till det kontonummer du har angivit.
Har du inte gjort färdigt processen, kommer ansökan att bli annullerad efter några dagar. Om du har signerat med BankID, men inte fått beloppet utbetalt så kontakta oss vänligast på kontakt@profilkredit.se
- Du ska ha en aktiv e-mail adress.
- Du ska ha ett Bankkonto.
- Du får inte ha några betalningsanmärkningar från de 12 senaste månaderna, men äldre går bra.
- Du får inte finnas i Kronofogdens register.
- Du får inte vara över 67 år.
Vi begär att våra kunder registrerar sin kortinformation vid ansökningsprocessen för att förenkla återbetalningsprocessen så mycket som möjligt. Dina månatliga betalningar kommer dras automatiskt från ditt registrerade kort på din förfallodag utan att du behöver göra något. Precis som om du hade haft ditt kort knutet till en prenumeration hos en tidning.
Kortregistreringen har ingenting att göra med din utbetalning och du kan själv välja vilket bankkonto du vill att pengarna blir skickade till i det kommande steget.
3DS är det verifieringssystem som vi använder när du registrerar ditt kort. När du registrerar ditt kort kommer du få legitimera dig med ditt mobila BankID för att vi ska kunna se att kortet som registreras tillhör dig.
Om du loggar in på din profil och inte kan ansöka om ett nytt lån kan du kontakta vår kundservice så vi kan uppdatera din profil och du kan ansöka om ett nytt lån.
Återbetalning
Du kan betala tillbaka när som helst. Notera att om du får behov av din 14 dagars ångerrätt ska du kontakta oss skriftligt på kontakt@profilkredit.se
Som utgångspunkt ska våra lån betalas tillbaka över 24 månader. Om du inom perioden önskar att betala av hela lånet, så kan du givetvis göra det.
Om du inte betalar tillbaka lånet med enighet till ditt låneavtal, kommer det att skickas påminnelser med en avgift på 60 kr. Du kommer att få upp till tre påminnelser och om lånet fortsättningsvis inte blir betalt tillbaka, kommer kravet övergå till inkasso.
Läs mer om priser och avgifter här: Prislista
Som utgångspunkt delbetalar du lånet under 24 månader. Om du betalar varje månadsbetalning under 24 månader, så ska du ha betalt av hela lånet efter två år.
Om du har ansökt om ett lån hos oss efter september 2020 så förfaller din månadsbetalning den 27e varje månad. Om du ansökte om ditt lån innan september 2020 är förfallodagen samma dag som du ansökte om lånet. Du kan även logga in på din profil och se vilket datum din betalning förfaller. Om du vill ändra ditt förfallodatum så det passar din lönedag bättre kan du kontakta vår kundservice.
Beroende på din betalningshistorik kan vi erbjuda dig en betalningsfri månad. För att tillämpa en betalningsfri månad måste du kontakta oss innan din betalning förfaller. Då kommer vi flytta fram dina kommande betalningar så du inte behöver betala den specifika månaden. Vi tillägger en avgift på 100 kr för en betalningsfri månad.
Kontakt
Du kan kontakta vår kundservice mellan 9-17 under vardagarna, eller genom att skriva till kontakt@profilkredit.se.
Om du har några klagomål är du välkommen till att kontakta vår kundservice via kontakt@profilkredit.se eller vår klagomålsansvarig via kla@lendomatic.com.
Trygghet
Profilkredit kommer att göra en kreditupplysning av den som ansöker för ett lån. På så vis kommer vi få all nödvändig information. Detta gör vi efter att ansökanden ger samtycke till villkoren.
Vi rekommenderar att du polisanmäler det direkt. De kommer att göra en rapport som du ska skicka till oss. Innan det är polisanmält så är du ansvarig för lånet.
Ja, vi kan registrera dig och blockera dig så att du inte kan låna hos oss mer. Kontakta oss vänligast på kontakt@profilkredit.se
När du har betalat av ditt lån hos oss har vi en skyldighet att spara dina uppgifter i 5 år. Din profil kommer vara kvar men om du är intresserad av att ansöka om ett nytt lån ska du göra en ny ansökan med en ny kreditprövning. Om du är säker på att du inte vill ansöka om framtida lån kan du kontakta vår kundservice via mail och meddela att du vill bli spärrad från att ansöka om ett nytt lån.
Allmänt
Om du har varit en kund hos oss sedan juni 2021 och tidigare så är det viktigt att du loggar in på din profil och uppdaterar ditt kort så att vi kan dra dina kommande månadsbetalningar automatiskt. Om du inte uppdaterar ditt kort så måste du logga in på ditt profilkreditkonto och betala manuellt varje månad.
Hos Profilkredit erbjuder vi inte att du kan öka ett lån.
Om du vill ändra lånebeloppet kan du kontakta oss på kontakt@profilkredit.se. Notera dock att maxgränsen är 50.000 kr.
Nej, det är inte möjligt att ta flera lån hos Profilkredit samtidigt. Först när du har betalt tillbaka ditt nuvarande lån, kan du ansöka om ett nytt lån.
Vi ställer inga frågor om till vad du ska använda pengarna, dock avråder Profilkredit att man tar ett lån för att betala tillbaka ett annat lån.
Du skapar ett Profilkredit konto när du tar ett lån. Inne på ditt konto har du en överblick över dina lån, dina personliga upplysningar och de lånevillkor som gäller i förhållande till ditt låneavtal.
Varje månad lottar vi ut tre kunder som har betalat sin månadsbetalning i tid. Dessa tre kunder vinner ett presentkort på 500 kr. För att vara med och delta i vår tävling ska du försäkra dig om att du betalar din månadsbetalning på din förfallodag. För att vi ska dra beloppet automatiskt på din förfallodag så kan du logga in på din profil och uppdatera ditt kort.